10. desember 2011

JULEVERKSTED

Når jeg ønsker å ha gjester på kjøkkenet (det ønsker jeg som regel ikke), så bruker jeg å spørre søskenbarnet mitt. Dette er litt for å lære meg selv å undervise, og fordi jeg vil ha en kompanjong. Hun hadde jeg på besøk både i går og i dag. I går lagde vi bare risboller, som er det enkleste i verden å lage. Dette var fordi vi startet ganske sent, så vi rakk ikke mer. (Vi må forresten lage en trippel porsjon til...) Så jeg spurte henne om hun ville komme tilbake i dag, og være med på juleverksted!

Det ville hun gjerne, så i dag (igår) ble det juleverksted i heimen! Det var superkoselig. Vi fant ut hva vil ville lage i går (forigårs), så vi dro å handlet det vi trengte. Vi lagde peppermyntedropsting? Vet ikke hva det heter, men slike "boller" med peppermyntesmak, og konfekt! Jeg har aaaaldri laget konfekt før, lager jo mest cupcakes, cookies og kaker, så dette var noe nytt.

For å lage konfekt må man jo temperere sjokoladen slik at den knekker når man biter i den. Jeg søkte litt i rundt, og fant ut hvilke grader sjokoladen skulle varmes opp og kjøles ned til. Det jeg ikke visste, var hvor forbanna lang tid dette skulle ta. Så vi satt jo bare å så på den j*vla temperaturmåleren i en halvtime, før jeg bestemte meg for å gjøre noe annet. Da kom jeg på at jeg hadde kjøpt to glass-krukker og noe scrappingutstyr når vi var å handlet. Så vi tok de frem og begynte å dekorere hver vår. Jeg ble faktisk fornøyd med resultatet, for jeg er ikke en person som pynter og dekorerer andre ting enn kaker.. Pluss at jeg er litt av en perfeksjonist. Men jeg er jo ikke helt ferdig, skal jo ha noe i den (hva får du vite senere) pluss at jeg må ha på sløyfe. Jeg må også skrive noe på framsiden.


bunnen av krukken

kanten av krukken

lokket

ene siden

baksiden

forsiden

Jeg vet det ble utrolig dårlige bilder.. Men jeg orket ikke dra opp kameraet mitt for så å redigere bildene for så å legge de ut.

Men nå skal jeg sove. Legger ut resultatet av konfekten i morgen, god natt!

Ingen kommentarer: